Plantaardig dieet vermindert reumaklachten

‘Plantaardig dieet vermindert reumaklachten’ gepubliceerd op Natuur Diëtisten Nederland

Plantaardig eten is een hele hype aan het worden. Fanatiek gaat men voor een ‘vegan’ eetpatroon en gedreven wordt uitgelegd waarom. Een plantaardig dieet kan inderdaad voordelen hebben, vooral voor mensen met reumatoïde artritis (reuma). Maar of het voor iedereen zo voordelig is..?

Let op een uitgebalanceerd eetpatroon

Plantaardig eten gaat nog een stapje verder dan vegetarisch eten: je eet dan alleen plantaardige producten. M.a.w. geen vlees, gevogelte, vis, ei, zuivel zoals yoghurt, een plakje kaas of roomboter, gelatine, dierlijke e-nummers of andere voedingsmiddelen waar dierlijke producten in verwerkt zijn. Deze worden uit het dieet geschrapt.

Er is dan echter nog genoeg lekkers over om te eten: vegan koekjes, gebak, chocolade, snoep, waterijs en chips zijn volop verkrijgbaar. Ook een patatje met ketchup is plantaardig. Erg lekker om af en toe te eten, maar dit zijn nou niet bepaald gezonde keuzes. Wil je de gezondheidsvoordelen van plantaardig eten ervaren, dan is het belangrijk om een goed uitgebalanceerd plantaardig eetpatroon samen te stellen.

Zo’n eetpatroon heeft vooral voor mensen met reuma gezondheidsvoordelen; het vermindert de pijn die reuma kan veroorzaken en verbetert de algemene levenskwaliteit. Dit blijkt uit een review van onderzoeken naar reuma en een vegan dieet[1]. In het tijdschrift ‘Frontiers in Nutrition’ is de overzichtsstudie gepubliceerd die geschreven is door leden van het ‘Physicians Committee for Responsible Medicine’. Deze leden zijn actieve voorstanders van plantaardige voeding als ziektepreventie.

Bacteriële diversiteit, gewichtsverlies en minder ontstekingen

Bij reuma, ook wel chronische gewrichtsreuma genoemd, spelen ontstekingsprocessen een grote rol. Genetische factoren zijn zeker voor de helft verantwoordelijk voor het ontstaan van deze ziekte. Verder is er onduidelijkheid over wat de precieze oorzaak is van de ziekte, die veel pijnklachten met zich mee kan brengen. Nu is gebleken dat patiënten met reuma verbetering in hun situatie kunnen brengen door hun voedingskeuze aan te passen. De schrijvers van het onderzoek hebben daarvoor verschillende argumenten.

Bij een uitgebalanceerd plantaardig eetpatroon krijg je meer groente, fruit, volle granen en peulvruchten binnen. Door de hogere inname aan vezels ontstaat er een gezond darmmicrobioom. Het darmmicrobioom is het totaal aan microben zoals bacteriën, schimmels, gisten, virussen en andere eencellige wezens in onze (dikke) darm. Vooral mensen met reuma hebben weinig bacteriële diversiteit in hun darmen. Als mensen met reuma een uitgebalanceerd plantaardig eetpatroon aanhouden, vergroot dit de diversiteit aan goede bacteriën in hun darmen. Dit draagt weer bij aan minder ontstekingen, bescherming van de darmwand, een goede darmbeweging, ondersteuning van de spijsvertering en een sterke afweer.

Vaak zie je dat mensen met een uitgebalanceerd vegetarisch of plantaardig eetpatroon gewicht verliezen. Het verliezen van gewicht levert een belangrijke bijdrage aan het verlichten van symptomen bij reuma. Ten slotte kan het niveau van inflammatie (ontsteking) door een uitgebalanceerd plantaardig eetpatroon worden teruggedrongen. Omdat bij reuma de ontstekingsprocessen een grote rol spelen, kan dit veel gezondheidsvoordelen bieden. Er wordt verwezen naar een vergelijkende studie tussen mensen die plantaardig dan wel vetrijk en dierlijk voedsel aten.

Acutefase-eiwit CRP was met plantaardige voeding lager

Er waren minder ontstekingen in het eerste geval. Een tweede onderzoek kwam in andere termen tot dezelfde conclusie. Het niveau van de ontstekingsmarker C-reactief proteïne (CRP een zogenaamd acutefase-eiwit) was met plantaardige voeding lager.

Vooral groente, fruit, peulvruchten en volle granen bevelen de onderzoekers aan om te eten, want deze voedingsmiddelen kunnen de ontstekingsniveau ’s in de gewrichten enorm helpen verminderen. Om in de woorden van Hana Kahleova (één van de onderzoekers, arts en wetenschapper) te spreken: “De studie biedt hoop dat met een eenvoudige verandering in voedingspatroon gewrichtspijn, zwelling en andere pijnlijke symptomen kunnen verbeteren of zelfs verdwijnen.”

Plantaardig eetpatroon vooral voordelig voor de dieren

Voor mensen met reuma biedt een uitgebalanceerd plantaardig eetpatroon dus gezondheidsvoordelen. Maar helemaal doorslaan in een volledig plantaardig dieet kan in de praktijk tekorten geven aan bepaalde voedingsstoffen. Wil je zo’n eetpatroon volgen bij reumaklachten, dan is het belangrijk om op je zuur-base evenwicht te letten, regelmatig bloedcontroles op nutriënten (waaronder diverse B vitaminen, vitamine D, jodium, zink, selenium) te doen en bij te korten of laag normale waarden te suppleren.

Let er daarbij ook op dat je inname van essentiële aminozuren (zoals isoleucine, leucine, lysine, methionine, phentylalanine, threonine, tryptofaan en valine), semi essentiële aminozuren (zoals arginine en histidine) en zwavelhoudende aminozuren (zoals cysteïne, taurine en methionine) van goede kwaliteit zijn.

Een volledig plantaardig eetpatroon is dus niet perse voor iedereen voordelig. Wel kun je met zekerheid zeggen dat zo’n eetpatroon voordelig voor de dieren is, want als we minder vlees, vis en gevogelte eten, scheelt het dierenlevens én dierenleed.

Gepubliceerd op 9 maart 2020 op de website van Natuur Diëtisten Nederland

Bron:

  1. Alwarith J, Kahleova H, Rembert E, Yonas W, Dort S, Calcagno M, Burgess N, Crosby L, Barnard ND. Nutrition Interventions in Rheumatoid Arthritis: The Potential Use of Plant-Based Diets. A Review. Front Nutr. 2019 Sep 10;6:141.

Zuur-base urinetest (volgens Sander)

Verkoopprijs (incl. BTW): € 65,25
Koop deze test op Nutri-Super.nl
Gebruik de kortingscode VITAAL42 bij je bestelling!

Laboratorium analyse van de buffercapaciteit van 5 urinemonsters in de loop van de dag. Ter beoordeling van een verstoord evenwicht in de zuur-base huishouding.

Het zuur-base evenwicht zorgt voor een optimaal verloop van de belangrijke fysiologische processen in het menselijk organisme, zoals de ademhaling, de spijsvertering, de excretie, het immuunsysteem en de hormoonhuishouding.

Zure of zuurvormende voeding, fast food, gebrek aan lichaamsbeweging, spijsverteringsstoornissen, competitieve sporten, verhoogde afbraak van eiwitten in de stofwisseling, toxinen uit het milieu, stress en een verstoorde uitscheiding van zuren via de nieren, darmen en de huid verstoren de balans tussen het vrijzetten van zuren en basen in het lichaam en bevorderen het ontstaan van een “latente of chronische acidose”. Een “latente of chronische acidose” is een toestand waarin er sprake is van een afgenomen buffercapaciteit en een beperkt opslagvermogen van zuren in het weefsel (de pH van het bloed blijft constant!).

Het principe van de zuur-base titratie volgens Sander is gebaseerd op de bepaling van de buffercapaciteit door 5 urinemonsters in de loop van de dag. Het principe van de laboratoriumanalyse is een wisselende titratie tussen natronloog en zoutzuur en de aansluitende berekening van de aciditeitcoëfficiënt. De aciditeitcoëfficiënt (AQ) is een maat voor de buffercapaciteit van urine. Uit de vijf aciditeitcoëfficiënten wordt de gemiddelde AQ berekend.

Voor beoordeling van het zuur-base evenwicht wordt primair het profiel van de dagelijkse curve benut, dat idealiter een wisseling van zuur- en basepieken weergeeft. De resultaten van de zuur-base titratie volgens Sander dienen als voorwaarde voor de evaluatie van het zuur-base evenwicht en het uitwerken van een persoonlijk therapieadvies.

Indicaties:

  • gebrek aan vitale stoffen (nutriënten)
  • chronische uitputting, vermoeidheid
  • spierspanning
  • rug- en nekpijn
  • huidziekten
  • broze haren en nagels
  • cellulitis
  • chronische ziekten zoals jicht, reumatoïde artritis en osteoporose
  • diabetes mellitus
  • nierfunctiestoornis
  • tumoren
  • prestatiezwakte bij sporters