Voeding, brein en ritme

‘Voeding, brein en ritme’ gepubliceerd op Natuur Diëtisten Nederland

Op het symposium van Folia Orthica met als onderwerp ‘Voeding, brein en ritme’ werd 16 september jongstleden door verschillende experts de relatie blootgelegd tussen bioritme en voeding, spijsvertering, slaapstoornissen, stress en het zenuwstelsel.

Ritme; de essentie voor een gezond leven. Alles in en om ons heen heeft een ritme. Van seizoenswisselingen tot de biologische klok in elke cel van ons lichaam. Veel fysiologische processen zijn onderhevig aan ritme en worden aangestuurd door de biologische klok. Zouden we bijvoorbeeld geen biologische klok hebben, dan zouden we de hele dag door eten.

Wie niet meedanst op het levensritme leeft volgens anti-ritme en vergroot daarmee de kans op klachten en zelfs ziektes zoals Diabetes Mellitus Type II en overgewicht, maar ook stress, depressie en burn-out. Uzelf voeden op verschillende niveaus en uw lifestyle aanpassen aan uw unieke ritme zorgen ervoor dat u weer in balans komt. Op het symposium van Folia Orthica met als onderwerp ‘Voeding, brein en ritme’ werd 16 september jongstleden door verschillende experts de relatie blootgelegd tussen bioritme en voeding, spijsvertering, slaapstoornissen, stress en het zenuwstelsel. Wanneer iemand volledig uit zijn of haar ritme is, kan voeding ondersteuning bieden. Het hangt er echter wel vanaf hoe het begrip ‘voeding’ gedefinieerd wordt.

Koolhydraten bij stress

Uit onderzoek van Markus et al blijkt dat mensen die voorafgaand aan een stressvolle opdracht een koolhydraatrijke drank gebruiken, minder negatieve gevolgen van hun stress ondervonden. Er is in deze studie gebruik gemaakt van een suikerrijk drankje. Het gunstige effect is ook met complexe koolhydraten zoals volkoren brood/pap, peulvruchten, groente en fruit te bereiken, wat (qua gezondheid) de voorkeur geniet.

Het gaat erom dat er een sterke koolhydraat respons optreedt waardoor de hersenen meer serotonine gaan produceren; een noodzakelijke stof voor het omgaan met stress. Er dient echter wel rekening gehouden te worden met de inname van de juiste verhouding van macronutriënten. Wanneer men een voeding gebruikt met relatief veel eiwitten in verhouding tot de hoeveelheid koolhydraten, dan wordt de opname van tryptofaan geremd waardoor serotonine niet goed aan kan worden gemaakt.

Serotoninestoornis in de hersenen

Depressie kan worden veroorzaakt door een serotoninestoornis in de hersenen. Serotonine is een neurotransmitter en wordt vaak de ‘stemmingstransmitter’ genoemd. Antidepressiva worden vaak ingezet om de activiteit van serotonine te verlengen. Bij depressie kunnen koolhydraten, net zoals bij stress, het serotoninegehalte in de hersenen verhogen. Voeding verhoogt in lichte mate, in tegenstelling tot antidepressiva, het algehele serotoninegehalte in de hersenen. Dit effect is echter zo gering en aspecifiek dat een depressie niet met koolhydraatrijke voeding te behandelen is.

Ondanks het bewijs dat suiker geen nadelige invloed heeft op het vóórkomen/ontstaan van ADHD, Alzheimer, schizofrenie en depressie, kan niet de conclusie worden getrokken dat suikerhoudende voedingsmiddelen zoals candybars en snoep zorgen voor een beter humeur. Vaak gaat dit goede gevoel gepaard met vele andere psychologische mechanismen. De smaak zoet roept nu eenmaal positieve gevoelens op, maar hoe het mechanisme precies werkt, is niet duidelijk.

Gezondheid is de kunst om bewust mee te varen op de ritmische golven van het leven.

Literatuur:

  1. Markus, C.R. Effects of carbohydrates on brain tryptophan availability and stress performance. Biol Psychol 2007; 76; 83-90.
  2. Ruxton, C.H.S., Gardner, E.J, McNulty, H.M., Is sugar consumption detrimental to health? A review of the evidence 1995-2006. Crit Rev Food Sci Nutr 2010; 50; 1-19

Gepubliceerd op 18 oktober 2010  Natuur Diëtisten Nederland