Kanttekeningen bij het Sirtfood dieet

‘Kanttekeningen bij het Sirtfood dieet’ gepubliceerd op Natuur Diëtisten Nederland

Het Sirtfood dieet wint aan terrein: wie wil er niet rode wijn en koffie drinken, chocola eten en toch afvallen? Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. En even kort door de bocht gezegd, is dat het ook. Toch volgen steeds meer mensen het Sirtfood dieet [1]. En bevat het, ondanks dat het een ‘zoveelste’ dieet is, voedingsmiddelen die rijk zijn aan weerstand verhogende stoffen.

Sirtfood bevatten hoge gehaltes aan sirtuïnes. Sirt (sirtuïnes) is een afkorting voor Silent information regulator 2 eiwitten. Het zijn eiwitten die betrokken zijn bij het aflezen van het DNA.

Deze stoffen behoren tot een groep eiwitten die de stofwisseling beïnvloeden, spieren sterker maken, vetverbranding stimuleren en lichaamscellen beschermen tegen ontstekingen. Op zich heel mooi, aangezien ontstekingen aan de basis liggen van ziekten zoals kanker, hart- en vaataandoeningen, diabetes, reumatoïde artritis en darmontstekingen.

Hormese-principe

Sirtuïnes worden geactiveerd bij vasten. Vasten kan de levensduur verlengen en beschermen tegen verouderingsziekten. Via voeding kun je ook sirtuïnes binnen krijgen. Sirtfood zijn licht giftig en werken volgens het hormese-principe: ‘What doesn’t kill you, makes you stronger’. Geringe hoeveelheden van schadelijke prikkels kunnen een gunstig effect hebben doordat ze de lichamelijke verdediging op gang brengen. Reparatieprocessen worden gestart, voorbereidingen op eventuele toekomstige beschadigingen worden getroffen en de fitheid verbetert, waardoor je energieker, gezonder en slanker wordt.

Kanttekeningen bij chocolade, rode wijn en koffie

Het is Sirtfood dieet is gebaseerd op 20 voedingsmiddelen met (volgens de auteurs) de grootste hoeveelheden sirtuïne-activerende polyfenolen. Dit zijn aardbeien, koffie, kappertjes, boekweit, boerenkool, cacao, olijfolie, kurkuma, lavas, dadels, peterselie, rawit peper, rode ui, rode wijn, roodlof, rucola, selderij, soja, groene thee en walnoten. Wanneer je deze sirtuïnerijke voedingsmiddelen regelmatig eet, wordt je slanker en gezonder, aldus de auteurs.

Afvallen en toch chocolade eten en rode wijn en koffie drinken? Een geweldige belofte, maar er zijn wat kanttekeningen [2]: de chocola dient puur te zijn (minstens 75% cacao). Bepaalde stoffen zoals piceatannol en resveratrol in rode wijn zijn gezond, maar de alcohol natuurlijk niet. En koffie drink je het ‘gezondst’ zonder suiker en melk.

Sirtfood kunnen juist ontstekingen aanzetten

Dit klinkt allemaal heel mooi, maar er wordt bij het Sirtfood dieet geen rekening gehouden met een uitgeput of overbelast (immuun)systeem dat reageert op bijvoorbeeld biogene aminen. Sirtfood zijn namelijk zeer rijk aan deze stoffen.

Op een darmmilieu wat uit balans is en laaggradige ontstekingen heeft, kan dit heftige histamine reacties geven. Hierdoor worden klachten uitgelokt zoals juist het verergeren van ontstekingen, hooikoortsklachten, allergische reacties en eczeem/psoriasis.

Daarom is het handiger om eerst een uitgebreid ontlasting onderzoek(en) te doen om het darmmilieu in kaart te brengen. En aanvullend bloedonderzoek, zodat je kunt ontdekken of de methylering (één van de zes leverfabrieken waarin ‘afval’ wordt verwerkt) de histamine voldoende kan afbreken. Dit kun je het beste doen onder begeleiding van een deskundige.

De juiste sirtuïnes nemen wanneer er geen sprake is van een dysbiose en histamineproblematiek is wel goed voor de gezondheid. Denk aan; boerenkool, olijfolie, kurkuma, rode ui, roodlof, rucola, selderij, groene thee, frambozen en walnoten.

Gezondheidscheck Darm Plus

Verkoopprijs (incl. BTW): € 216,25
Koop deze test op Nutri-Super.nl
Gebruik de kortingscode EPIJPER42 bij je bestelling!

Uitgebreide bepalingen van de microbiologische analyse van de aerobe en anaerobe hoofdkiemen (darmflora), schimmels en gisten (Candida albicans en Candida spp.) en ook de kwantitatieve bepaling van de gistingsresiduen. Bovendien worden bepaald: α-1-antitripsine, calprotectine, galzuren, pancreas-elastase, secretoir IgA, ontstekingsparameters met EPX, bèta-Defensie en lactoferine.

De Gezondheidscheck Darm Plus test bevat naast de bepaling van de florastatus:
– de beoordeling van het spijsverteringsvermogen
– de beoordeling van de spijsverteringscapaciteit
– de bepaling van de conditie en functie van het darmslijmvlies
– de beoordeling van het darmgeassocieerde immuunsysteem

De uitslag dient als basis voor een individuele therapie of darmsanering.

Indicaties:

  • voor algemene preventie
  • ter controle van het verloop bij gastro-intestinale aandoeningen
  • bij stoornissen van het immuunsysteem (allergieën, gevoeligheid voor infecties, etc.)
  • ter controle na een antibioticakuur
  • ter beoordeling van voedingsgewoonten
  • ter verduidelijking van een dysbiose in de darm

Gepubliceerd op 19 september 2018 op de website van Natuur Diëtisten Nederland

Bronnen:

  1. Het sirtfood dieet. Het revolutionaire plan voor gezondheid en gewichtsverlies. Aidan Goggins en Glenn Matten. Uitgeverij Unieboek, 280 pagina’s, ISBN 9789000355136, 17,50
  2. The controversial world of sirtuins, Weiwei Dang, Drug Discov Today Technol. 2014 Jun; 12: e9–e17. doi: 10.1016/j.ddtec.2012.08.003