Herfstchagrijn weg eten

‘Herfstchagrijn weg eten’ artikel in Lijf & Gezondheid

Dagen worden korter, blaadjes vallen van de bomen en temperaturen dalen. Buiten waait de gure wind, terwijl binnen kaarsjes branden en stoofgerechten op het vuur pruttelen. Sommige mensen vinden de herfst heerlijk, voor anderen is het aanbreken van de herfst een vervelende periode. Dit komt bijvoorbeeld doordat ze last hebben van stemmingswisselingen.

Herfstdepressie

Ben je prikkelbaar, moe en heb je geen zin in sociale contacten? Of ben je somber, heb je last van eetbuien of voel je je lusteloos? Met een goed voedingsadvies kun je deze zogenaamde ‘herfstdepressie’ te lijf te gaan. Een herfstdepressie is niet hetzelfde als een ‘gewone’ depressie. Een herfstdepressie is namelijk van korte aard.
Laag serotonine gehalte in de  hersenen Een (herfst)depressie kan veroorzaakt worden door een serotonine onbalans in de hersenen. Serotonine valt onder de neurotransmitters; een soort ‘hersenboodschappers’. Serotonine wordt ook wel de ‘stemmingstransmitter’ genoemd. Om de activiteit van serotonine te verlengen, worden antidepressiva vaak ingezet. Voeding verhoogt op een subtiele wijze het totale serotoninegehalte in de hersenen. Bepaalde soorten koolhydraten en eiwitten kunnen bij depressie het serotoninegehalte in de hersenen verhogen en ook stemmingen positief beïnvloeden.

Opiaatachtige stoffen in de voeding

Het is nodig om te kijken naar de hoeveelheid en het soort koolhydraten in de voeding. ‘Gezonde voeding’ zoals een bruine boterham met kaas en een glas melk kunnen bij sommige mensen averechts werken op hun stemming. Dit komt door de zogenaamde exorfinen. Dit zijn opioïde stoffen die in onder andere in gluten (tarwe, rogge, spelt, gerst, haver) en zuivel (caseïne) zitten. Kies daarom liever voor volle hele glutenvrije granen zoals quinoa, gierst, amaranth, boekweit en zilvervliesrijst. En voor geiten- of schapenzuivel, wat ook lichter verteerbaar is.

Onnodig vitaminen slikken geeft klachten

Naast een dieet op maat heeft suppletie, mits die goed op jou is afgestemd, ook een positief effect op stemmingen. Nu is het niet slim om meteen ‘in het wilde weg’ te gaan suppleren, want onnodig suppletiegebruik kan klachten geven. Specifiek bloed- en urineonderzoek heeft altijd de voorkeur boven zomaar iets innemen. Onderzoek op bepaalde B-vitaminen, omega-3 vetzuren, aminozuren en zink wijst uit wat en hoeveel er gesuppleerd kan worden.

Verlicht de herfst door

Naast het aanpassen van je voeding kan lichttherapie letterlijk verlichting geven. Het is handig om lichttherapie toe te passen in het begin van de herfstdepressie, om terugval voor de rest van de herfst te voorkomen. Meditatie of mindfulness kan ook worden ingezet bij een herfstdepressie. Maar doe dit bijvoorbeeld niet als je er middenin zit. Op sommige momenten kunnen stemmingen namelijk zo sterk zijn dat mediteren of mindful bezig zijn niet of zelfs averechts werkt. Een natuurdiëtist kan je helpen bij het opstellen van een ‘verlicht-de-herfst-door-dieet’ dat speciaal voor jou op maat gemaakt is. Een goede zomervoorbereiding met extra vitamine D en de juiste voedingsadviezen houden het ‘herfstchagrijn’ buiten de deur.

Gepubliceerd op 9 september 2014 in Lijf & Gezondheid