Eet je gelukkig

‘Eet je gelukkig’ artikel in Lijf & Gezondheid

Vallende blaadjes, donkere wintermaanden in het vooruitzicht, Eet je blij, ook te midden van 'Hachee'!
kou en regen… kortom: heel veel ‘hachee’ om de woorden van Jochem Myjer te gebruiken. Al deze hachee, oftewel de negatieve prikkels, kan ervoor zorgen dat je sneller grijpt naar een stuk chocolade of dat je je tegoed doet aan pepernoten, banketstaven, oliebollen en appelflappen. Het is immers toch weer ‘die tijd van het jaar’. Maar word je van als dit troostvoedsel op den duur echt gelukkiger?

Voeding voor je hersenen

Wat je eet en drinkt, wordt door je lichaam gebruikt als brand- en bouwstof. Dit geldt ook voor je hersenen. Om goed te kunnen functioneren en je goed te voelen, is het nodig om je hersenen te voeden met bepaalde grondstoffen. Deze stoffen haal je uit je voeding. Wel is het belangrijk om te kiezen voor de juiste voeding, want een benzine auto rijdt immers ook niet als je diesel in de tank doet en een plant gaat niet echt bloeien als je ‘m azijn geeft. Eet je niet de juiste voeding, dan kost het moeite om je te concentreren en kun je je uitgeput, moe of zelfs depressief voelen.

Serotonine en tryptofaan

Voed je hersenen met bepaalde bouwstoffen uit voedingSerotonine is een belangrijke grondstof die ervoor zorgt dat je hersenen goed kunnen functioneren. Serotonine wordt gemaakt uit het aminozuur tryptofaan. Dit gebeurt alleen in de aanwezigheid van vitamine B1, B3, B6 en foliumzuur. Variërende magnesiumgehaltes kunnen de activiteit van serotonine receptoren beïnvloeden. Noten, zaden, pinda’s, kikkererwten (humus/falafel), avocado’s, bananen en vijgen zijn rijk aan tryptofaan en dus prima voor je hersenen. Hierdoor kun je ook dieper slapen, fris en fruitig opstaan en je goed concentreren.

Chocolade geeft dopaminepiek

Je hebt vast wel eens gehoord dat chocolade helpt als je je verdrietig voelt. Er zijn zelfs onderzoeken die dit bevestigen. Chocolade bevat tryptofaan en ook is het zo dat suiker de opname van tryptofaan in je hersenen verhoogt. Het nadeel ervan is dat de suiker in chocolade een korte dopaminepiek geeft. Na die piek kun je je dus extra down voelen.

Blij met een ei

Tyrosine is een belangrijke bouwsteen van (nor)adrenaline,
schildklierhormonen en ook van dopamine. Het zit in vlees, vis, yoghurt, groente, fruit, peulvruchten en noten. Al deze voedingsmiddelen verhogen de aanmaak van dopamine. Hierdoor voel je je blij, gemotiveerd en ben je alert. Ook zijn je hersenen blij met een ei. Naast tyrosine zijn eieren namelijk rijk aan choline, wat weer zorgt voor een goed geheugen. Je maakt je hersenen blij met elke dag een ei! Niet alleen je hersenen trouwens, ook je lever is blij met (de zwavelhoudende aminozuren uit) een ei. Geen zorgen, de ‘cholesterolmythe’ is al jaren geleden van tafel geveegd; je kunt met een gerust hart van je eitje genieten.

Slome hersenen door transvetten
Wat je nu eet, is van invloed op hoe je hersenen de rest van de dag werken. Je hersenen bestaan voor 85% uit water, dus is het belangrijk om voldoende te drinken. Je lichaam heeft zo’n 35 ml per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Naast water drinken, zorgt het eten van voldoende (omega-3) vetzuren ook voor het nodige onderhoud van je hersenen. Vetzuren zitten in vis, eieren, noten en olijven en helpen je hersenen sneller en beter te maken.

Pas op voor transvetten.
Deze ‘harde vetzuren’ maken voedingsmiddelen smeerbaar en smeuïg en zitten in kant-en-klaar producten, snacks, snoep, koek, chips, gebak, sauzen en allerlei verschillende toetjes. Je lichaam kan niks met deze vetten en je hersenen worden er ‘sloom’ van. Ze kunnen er zelfs anders door gaan werken; je voelt je hierdoor prikkelbaar of agressief.

Alcohol: nee, kies voor hachee!
Alcohol, zelfs héle kleine beetjes, is vergif voor de hersencellen. Het remt de Jochem Myjer noemt negatieve prikkels Hacheehersenactiviteit en de groei van hersencellen. Cellen kunnen er zelfs dood van gaan. Ook één wijntje kan al kwaad. Wil je je flavonoïden binnenkrijgen, kies dan niet voor een glas (rode) wijn, maar gewoon voor (gekleurd) groente en fruit. Eén biertje meedrinken voor de gezelligheid kan ervoor zorgen dat hersencellen afsterven. Een avond flink doorzakken en eindigen in de snackbar bij je ‘patatje met’ voedt je hersenen niet en geeft je zeker geen goed gevoel op de lange termijn. Misschien is het niet zo’n gek idee om tóch die hachee op tafel te zetten?

Gepubliceerd op 10 december 2015 in Lijf & Gezondheid