Eet je blij!

‘Eet je blij!’ column in GezondheidPlus

De nieuwe Schijf van Vijf; wederom een opsomming van algemene richtlijnen Schijf van Vijf 2016: Goede adviezen als minder bewerkt vlees eten en suikerhoudende (fris)drankjes drinken, meer groente, peulvruchten en ongezouten noten eten, zijn mooie ontwikkelingenwaar je niet meteen heel blij van wordt. Natuurlijk zijn adviezen als minder bewerkt vlees eten en suikerhoudende (fris)drankjes drinken, meer groente, peulvruchten en ongezouten noten eten goede ontwikkelingen. Maar kiezen voor (vloeibare) margarine in plaats van roomboter, minder vaak vette vis op het menu of het advies dat voedingssupplementen onnodig zijn, klinkt bij ons natuurdiëtisten niet echt als muziek in de oren. Wat maakt ons én jou wel blij?

Voed je hersenen

De juiste voeding geeft het lichaam brand- en bouwstoffen. Ook de hersenen hebben bepaalde grondstoffen nodig zodat je goed functioneert en je je goed voelt. Eet je vulling in plaats van voeding, dan kost het moeite om je te concentreren en kun je je uitgeput, moe of zelfs depressief voelen.

Grondstoffen: serotonine en tryptofaan

Om goed te kunnen functioneren, hebben de hersenen serotonine nodig. Noten zijn rijk aan tryptofaan en dus goed voor je hersenenDeze grondstof wordt gemaakt uit het aminozuur tryptofaan. Voedingsmiddelen zoals avocado, noten, zaden, kikkererwten, bananen en vijgen zijn rijk aan tryptofaan en dus prima voor je hersenen. Tryptofaan zorgt ook voor een diepere slaap en goede concentratie.

Een ei hoort erbij

Elke dag een ei maakt je hersenen blijTyrosine zit in vlees, vis, yoghurt, groente, fruit, peulvruchten en noten en is een belangrijke bouwsteen van dopamine. Dopamine zorgt voor een blij gevoel, motivatie en alertheid. Ook eieren bevatten tyrosine en tevens choline, wat weer zorgt voor een goed geheugen. Elke dag een ei maakt sowieso je hersenen blij.

Prikkelbaar door transvetten

Transvetten maken de hersenen slomer; je kunt er zelfs aggressief of prikkelbaar van wordenHet eten van voldoende (omega-3) vetzuren zorgt voor het nodige onderhoud van je hersenen. Vetzuren uit vette vis, eieren, noten en olijven helpen je hersenen sneller en beter te maken. Transvetten daarentegen kunnen je hersenen ‘slomer’ maken en ervoor zorgen dat ze zelfs anders gaan werken. Je voelt je hierdoor prikkelbaar of agressief. Transvetten zitten in kant-en-klaar producten, snacks, snoep, koek, chips, gebak, sauzen en allerlei verschillende toetjes.

Alcohol: nee!

Wat opvalt aan de ‘nieuwe Schijf’ is dat er geen of minder dan één Zelfs in kleine beetjes kan alcohol vergif zijn voor de hersencellenglas alcohol per dag wordt geadviseerd, in plaats van de twee glazen alcohol (voor mannen) die op de ‘oude Schijf’ stonden. Natuurdiëtisten adviseren het liefst géén (extra) alcohol: zelfs in kleine beetjes kan alcohol vergif zijn voor de hersencellen. Het remt de groei van hersencellen en de hersenactiviteit; cellen kunnen er van afsterven. En dat wil je toch niet? Wellicht een goed voornemen: eet je blij, je kunt terecht bij mij!

Gepubliceerd op 1 januari in GezondheidPlus

Ellen_GHP51