Een volle accu voor een gezond leven

‘Een volle accu voor een gezond leven’ gepubliceerd op Natuur Diëtisten Nederland

Psychiater en kankerpatiënt David Servan Schreiber schreef de bestsellers ‘Uw brein als medicijn’ en ‘Antikanker, een nieuwe levensstijl’. Net de dertig gepasseerd, had hij zijn eerste behandeling voor een kwaadaardig hersentumor er al opzitten. Na zijn zoektocht naar methoden om kanker te voorkomen en genezen, overleed hij in juli 2011 op vijftigjarige leeftijd aan hersenkanker. Als dit boegbeeld zelf overlijdt aan hersenkanker, wat blijft er dan nog van de antikanker methode over?

Het zou redelijk eenvoudig zijn om vis, broccoli of bessen te eten om ons lichaam te beschermen tegen ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Maar toch is er meer nodig dan alleen een gezond voedingspatroon. Het koesteren van uw gezondheid, psychische balans, relaties en omgeving dragen allen bij aan de bescherming tegen ziektes. Zowel individueel als collectief, ook al is er nooit honderd procent garantie.

Natuurlijk wordt er veel winst behaald door voeding te eten die het lichaam en de organen voedt en ondersteunt. Maar met alleen gezonde voeding bent u er nog niet. En dat is soms ‘jammer’, want het veranderen van bijvoorbeeld uw eetpatroon is relatief gemakkelijker dan het veranderen van uw leefpatroon.

Positieve stress als immuunversterker

Neem als voorbeeld uw werk waar u het ontzettend naar uw zin heeft. Deze droombaan zorgt ervoor dat u onvermoeide krachtbronnen in uzelf ontdekt en dat het u lukt om uw grenzen te verleggen. Korte periodes van zogenoemde positieve stress kunnen het immuunsysteem versterken. Maar deze diepe bevrediging kan u er ook toe brengen uw grenzen te verwaarlozen.

Positieve stress als drug op de geest

Langdurige positieve stress gaat op een gegeven moment ten koste van uw gezondheid. Dit werkt, naast de ontwikkeling van bijvoorbeeld tumoren, ook hartaandoeningen, een hoge bloeddruk, diabetes en artritis in de hand. Positieve stress is een krachtige motor van onze levenskracht, maar kan ook als een drug op onze geest werken. U kunt bijvoorbeeld een workaholic worden van positieve stress. U wilt steeds meer en meer, waardoor u kunt lijden onder een tekort eraan of waardoor u uw maatgevoel verliest.

Boegbeeld van antikanker

Dit heeft psychiater en kankerpatiënt David Servan Schreiber aan ‘levende lijve’ moeten ondervinden. Als auteur schreef hij de internationale bestsellers ‘Uw brein als medicijn’ en ‘Antikanker, een nieuwe levensstijl’. Net de dertig gepasseerd, had hij zijn eerste behandeling voor een kwaadaardig hersentumor er al opzitten. Na zijn zoektocht naar methoden om kanker te voorkomen en genezen, overleed hij in juli 2011 op vijftigjarige leeftijd aan hersenkanker.

Hierdoor neemt het vertrouwen in goede voeding, voldoende lichamelijke activiteit, yoga, meditatie en de strijd tegen stress af. De man die de antikanker methode leefde, dacht, at, bewoog en ademde is zelf overleden aan hersenkanker. Als dit boegbeeld zelf overlijdt aan hersenkanker, wat blijft er dan nog van de antikanker methode over? En waarom heeft deze methode hem dan niet beschermd?

Gas terugnemen voorkomt uitputting

Ondanks dat hij vaak te horen kreeg dat hij wat gas terug moest nemen en goed op zichzelf moest passen, was David Servan-Schreiber altijd onderweg. In zijn enthousiasme leefde hij van het ene interview naar de volgende persconferentie en was altijd vol met plannen. Hij heeft zichzelf een afmattend en hoog werktempo opgelegd. Ook heeft hij eindeloos veel jetlags gehad, waarvan bekend is dat die een negatief effect hebben op het immuunsysteem. Maar ook hebben deze jetlags een negatief effect op de biologische klok; ze leiden namelijk tot de productie van stresshormonen zoals cortisol. Terwijl hij zich met hart en ziel stortte op projecten waar hij warm voor liep, heeft hij zichzelf overwerkt, overbelast en uitgeput. En dan naderen we het terrein van de bijnieren.

Stressvolle overlevers

De bijnieren, oftewel de stress klieren, hebben als taak om het lichaam te helpen om te gaan met stress en overleven. Wanneer er sprake is van letsel of ziekte, maar ook bij werk- of relatie problemen, scheiden deze stressklieren bijnierhormonen uit. Deze hormonen zijn onder andere nauw betrokken bij het omzetten van vet en eiwit in energie, het vervoeren van opgeslagen vet en de bloedsuikerregulatie. Daarnaast zorgen ze voor een goede cardiovasculaire, maar ook een goede gastro-intestinale functie.

Bijnieren als accu van het welzijn

De bijnieren kunt u ook zien als een soort accu. Zij bevelen de meest krachtige hormonen in het lichaam (zoals [nor]adrenaline, insuline en cortisol) om hun invloed uit te oefenen op uw lichaam en uw leven. De bijnieren hebben invloed op het functioneren van weefsels, organen, klieren en zelfs op de manier waarop u denkt en hoe u zich voelt. Beschikt u bijvoorbeeld over voldoende reserve en is uw accu dus goed opgeladen, dan heeft u genoeg veerkracht, energie, doorzettingsvermogen en levenslust. Is de reserve aan de lage kant, dan is er vaak sprake van vermoeidheidsklachten, lusteloosheid, verteringsproblemen, lever gerelateerde klachten of uitputting. Maar ook vage klachten, waarvan de oorzaak moeilijk te achterhalen is, kunnen tevoorschijn komen. De energie van uw reacties op zowel interne als externe veranderingen wordt bepaald door de mate van de reserve energie in uw accu.

Meer nodig dan een gezond voedingspatroon

Er bestaat geen ‘wondermiddel’ tegen ziektes als kanker en hart- en vaatziekten dat honderd procent succes garandeert. Ook niet in de klassieke geneeskunde. Wel bestaan er middelen die onze natuurlijke verdedigingsmechanismen kunnen optimaliseren. Belangrijk hierbij is dat de algehele toestand in de gaten wordt gehouden, zowel fysiek als mentaal. Het zou redelijk eenvoudig zijn om vis, broccoli of bessen te eten om ons lichaam te beschermen tegen ziektes zoals kanker en hart- en vaatziekten. Maar toch is er meer nodig dan alleen een gezond voedingspatroon. Het koesteren van uw gezondheid, psychische balans, relaties en omgeving dragen allen bij aan de bescherming tegen ziektes. Zowel individueel als collectief, ook al is er nooit honderd procent garantie.

Antikanker methode als aanvullend instrument

Het zou dus zonde zijn om al uw gezonde eet- en leefgewoonten overboord te gooien. En dat is waar David Servan-Schreiber voor streed; patiënten die hun verdedigingsmechanismen versterken, hebben een goede kans om beter door het ziekteproces heen te komen. De door hem ontwikkelde antikanker methode bestaat uit een aantal ‘onderdelen’. Deze wetenschappelijk bewezen ‘onderdelen’ dragen aantoonbaar bij aan dat de ziekte vooruitgaat, medicijnen doeltreffender werken en bijwerkingen worden afgezwakt. Feit is bijvoorbeeld dat door lichamelijke activiteit een chemotherapie veel makkelijker verdraagbaar maakt. Of dat leren omgaan met stress de aanvallen van misselijkheid vermindert. De antikanker methode is een aanvullend instrument om de gezondheid te verbeteren. Volgens David Servan-Schreiber is het onacceptabel om dat niet aan zieken te vertellen. Het heeft in ieder geval zijn levensduur en –kwaliteit aanzienlijk verbeterd.

‘Aanbeveling’

Letten op wat u eet, dagelijks bewegen, meditatie en yoga zijn goede voorzorgsmaatregelen die u kunnen beschermen bij het ontwikkelen van ziektes. Maar houd daarnaast altijd rekening met uw fundamentele behoeften zoals slaap, regelmaat en (innerlijke) rust. En blijf daarbij dicht bij uw natuur en uw bioritmen, zodat uw accu goed gevuld is om van uw leven te kunnen genieten.

Bron:

Ode; interview met David Servan Schreiber, februari 2012.

Gepubliceerd op 21 februari op de website van Natuur Diëtisten Nederland