Bijzondere rol van vitamine C volgens Holford

‘Bijzondere rol van vitamine C volgens Holford’ gepubliceerd op Natuur Diëtisten Nederland

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte; het is blaken van levenslust. Dat was de boodschap van de seminars van Patrick Holford op 4 maart j.l. in Antropia te Driebergen. Onze gezondheid hebben we voor een heel groot deel zelf in de hand. Met zijn jonge en vitale verschijning op het podium, levert hij daarvan meteen het bewijs.

Vitamine C in het lichaam

Niet alleen droge theorie, maar ook enkele bijzondere voorbeelden uit de praktijk maakten de middag meer dan boeiend. Dit deel van de reeks artikelen over de seminars van Patrick Holford gaat over de rol van vitamine C in het menselijk lichaam.

Hoewel er al veel is gezegd en geschreven over vitamine C, is de werking van vitamine C suppletie volgens Patrick Holford op dit moment nog altijd ondergewaardeerd. Vitamine C is een goedkoop en eenvoudig middel om diverse bestaande ziektebeelden te verbeteren, of opkomende ziekten in de kiem te smoren.

Zo is vitamine C een sterk anti-virus vitamine, wat de productie van B- en T-cellen bevordert. Vervolgens zet het de B-cellen aan tot het aanmaken van meer antilichamen (IgA, IgG en IgM).

Naast deze positieve eigenschappen doet vitamine C nog meer:

  • Geïnfecteerde cellen produceren meer interferonen wanneer er voldoende vitamine C tot hun beschikking is. Interferonen (IFN) zijn eiwitten die in de cellen van het immuunsysteem worden afgescheiden na contact met virussen, bacteriën of schimmels. Diverse soorten IFN in het lichaam zijn belangrijk bij het verwijderen van acute en chronische infecties. IFN is bijvoorbeeld werkzaam bij reuma en hepatitis.
  • Vitamine C is tevens een neuramidase remmer (inhibitor), welke de voortplanting van virussen remt.
    Neuramidase is (een oppervlakte-eiwit dat gevonden wordt op het oppervlakte van het influenzavirus.) inhibitor, welke de voortplanting van virussen remt.
  • Vitamine C heeft bacteriostatische eigenschappen: hierdoor wordt de groei gelimiteerd van bacteriën door bijvoorbeeld de DNA replicatie van deze bacteriën te remmen. Vitamine C kan bacteriën ook doden, afhankelijk van wat nodig is.
  • De aanmaak van niet-lysozyme antibacteriële factor (NLAF) wordt gestimuleerd door Vitamine C.
  • Fagocyten hebben vitamine C nodig om indringers te doden.
  • Verder maakt vitamine C vele bacteriologische toxinen onschadelijk, bevordert het de werking van anti-biotica en is het een natuurlijk anti-histaminicum.
  • Vitamine C kan bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten.

Bezwaren

De bezwaren voor inname van hoge doseringen aan vitamine C zijn, volgens Patrick, ongegrond. ‘Mythes’ over vitamine C zijn niet wetenschappelijk onderbouwd, maar worden telkens weer als tegenargument gebruikt. Zo zouden hoge doseringen aan vitamine C bij gezonde mensen kunnen leiden tot nierstenen. Of het lichaam zou niet meer dan 100 mg op kunnen nemen in het bloed, wat resulteert in zogenaamde ‘dure urine’. Een groot deel van de vitamine C suppletie verlaat het lichaam binnen 3 tot 6 uur na inname. Echter in de uren dat het in het lichaam aanwezig is, kan vitamine C wel zijn positieve taken uitvoeren.

Wanneer Patrick Holford zelf een verkoudheid voelt opkomen, gebruikt hij een dag lang om de 2 à 3 uur 1 gram vitamine C. Dit komt neer op zo’n 5000 tot 20.000 mg vitamine C per dag. Dit doet hij om de kans te verkleinen dat de verkoudheid doorzet. Wanneer er wel een verkoudheid op volgt, ervaart Patrick dat deze veel minder hevig is en korter van duur. Wanneer in de eerste fase van de verkoudheid 8 gram vitamine C verspreid over de dag wordt ingenomen, duurt de verkoudheid bij 46% van de mensen slechts 1 dag. Deze voordelen worden alleen gezien bij doseringen vanaf 8 gram per dag.

Vitamine C kan veel doen tegen een verkoudheid, maar het kan de incidentie ervan niet verlagen. Volledig ontkomen aan verkoudheden is met deze doseringen aan vitamine C niet haalbaar. Bij een infectie worden doseringen van 12 tot 18 gram per dag geadviseerd.

Opname van vitamine C

Er wordt gezegd dat er een plateau wordt bereikt in het bloed, bij een inname van 70 tot 100 mg vitamine C per dag. De RDA (recommended daily allowence) van Groot Brittannië bedraagt om deze reden dan ook 40 mg per dag. In Nederland is de ADH 60 mg per dag. Wanneer er echter gekeken wordt naar de statistieken waarop deze adviezen zijn gebaseerd, is te zien dat er geen sprake is van een plateau, maar van een eigen interpretatie van een doorgetrokken lijn in een grafiek, waarin gegevens ontbreken. Opname van vitamine C door het lichaam verloopt in een stijgende lijn naarmate meer wordt ingenomen. Dus hoe hoger de inname hoe hoger de opname. De grens ligt bij de opnamecapaciteit van de darmen. Het kan zijn dat de darmen grote hoeveelheden vitamine C niet kunnen verwerken en dat de ontlasting dunner wordt. Dat is een indicatie dat de persoonlijke maximale opnamecapaciteit is bereikt. Het is dan verstandig om langzaam af te bouwen tot de ontlasting weer normaal wordt, om daarna deze dosering te handhaven.

Anti kanker

Vitamine C heeft een sterk kankerremmend effect, aldus Holford. Dit effect treedt op wanneer men in de eerste instantie 2 tot 3 gram per uur oraal inneemt, waarna er vervolgens dagelijks 1 tot 2 gram per uur wordt ingenomen. Het meest ideaal is de mogelijkheid om bij kankerpatiënten vitamine C langdurig intraveneus toe te dienen. Doseringen zijn in dat geval 50 tot 75 gram per uur.

Commentaar NDN

De Engelse voedingsdeskundige Patrick Holford maakt duidelijk dat vitamine C ook medicinaal kan worden ingezet. Hierbij worden doseringen gebruikt die niet meer alleen met voeding realiseerbaar zijn. Aanvulling met vitamine C supplementen is dan nodig. De werking van vitamine C-supplementen wordt versterkt door hiernaast ook producten rijk aan bioflavonoïden te gebruiken. Rijk aan bioflavonoïden zijn o.a. citrusfruit, boekweit, uien, (groene) thee, appels, blauwe druiven, bramen, bosbessen, frambozen en aardbeien. Ook zijn er vitamine C supplementen verkrijgbaar waaraan extra bioflavonoïden zijn toegevoegd.

In de praktijk zien natuurdietisten echter, dat sommige mensen slechts één tot enkele grammen vitamine C-supplement per dag kunnen verdragen. Grotere doseringen geven dan vaak darm- en/of maagklachten. Door de vitamine C te combineren met bioflavonoïden en andere weerstandsverhogende voedingsstoffen, zoals vitamine A, zink en selenium kunnen er toch bij lagere doseringen al medicinale effecten worden bereikt. Ook kan er worden gekozen voor niet zure vormen van vitamine C, zoals calciumascorbaat of magnesiumascorbaat. Deze vormen geeft minder snel maag- en darmbezwaren. Een natuurdiëtist kan u verder adviseren bij het inzetten van natuurvoeding en voedingssuppletie om uw weerstand te optimaliseren.

Seminar Patrick Holford, 4 maart 2011, Driebergen

Literatuur:

  1. Sánchez-Quesada JL, Jorba O, et. al, Ascorbic Acid Inhibits The Increase in Low-density Lipoprotein (LDL) Susceptibility to Oxidation and The Proportion of Electronegative LDL Induced By Intense Aerobic Exercise. Coronary Artery Disease 1999; 9:249-255.
  2. Richard C. M. et al, Vitamin C Protects Human Vascular Smooth Muscle Cells against Apoptosis Induced by Moderately Oxidized LDL Containing High Levels of Lipid Hydroperoxides. Arterioscler Thromb Vasc Biol 1999; 19:2387-2394
  3. Sasazuki S, Sasaki S et al, Effect of vitamin C on common cold: randomized controlled trial. European Journal of Clinical Nutrition 24 August 2005, doi: 10.1038/sj.ejcn.1602261.
  4. M. Van Straten P. Josling, B.Sc. Hons, et al, Preventing the Common Cold With a Vitamin C Supplement: A Double-Blind, Placebo-Controlled Survey. Advances in Therapy 2002; 19(3):151-159.
  5. De la Fuente M, Ferrández MD et al, Immune Function in Aged Women is Improved by Ingestion of Vitamins C and E. Can. J. Physiol. Pharmacol 1998; 76:373- 380.
  6. Ph.D. Aristo Vojdani and Ph.D. Mamdooh Ghoneum, In Vivo Effect of Ascorbic Acid on Enhancement of Human Natural Killer Cell Activity. Nutrition Research 1993; 13:753-764.
  7. John L. Coulehan, M.D., M.P.H., Keith S. Reisinger, M.D., M.P.H., Kenneth D. Rogers, M.D., M.P.H., and Daniel W. Bradley, Ph.D. Vitamin C Prophylaxis in a Boarding School. New England Journal of Medicine 1974; 290:6-10

Gepubliceerd op 21 maart 2011 op de website van Natuur Diëtisten Nederland